مثل را گوش بدهید برای خودتان خوب است، در آینده هم مادر شدید برای بچهتان بگویید. ممکن است بچه بگوید: شما که میگویید: آدم گناه کند رزقش کم میشود، چرا فلان گناهکار هی گناه میکند و رزقش هم کم نمیشود؟ این یک سؤال اعتقادی است. جوابش را من در یک مثال گفتم. شما چای که میخوری. اگر عطسه کنی. استکان تکان میخورد، یک قطره از این چای به عینک شما میچکد. یک قطره هم به لباست میچکد، یک مقداری هم به فرش میریزد. سه قطره چکید به عینک، به لباس، به فرش! شما چه میکنید؟ اگر به عینک چکید، فوری پاک میکنی. اگر به لباس چکید، نمیشود لباس را فوری پاک کرد. میگویی: برویم خانه با ماشین بشوییم. اگر به قالی چکید، میگویی: قالی را نمیشود کاری کرد. میگذاریم شب عید این قالی را حسابی میشوییم. سه قطره سه جا چکید و سه کار کردید. برخورد متفاوت خداوند با خلافکاران.....خدا هم همین را میگوید. میگوید: اگر مؤمن خلاف کند، فوری حال او را میگیرم. تو امسال زکات ندادی، محصولات تو کم شد. قرآن میگوید: پارسال به تو دادیم، به فقرا ندادی، امسال باغ تو را خشک کردیم. در سورهی فجر میگوید: بعضیها میگویند: «ربِّی أکْرمنِ» (فجر/15) خدا امسال به ما داده است. «ربِّی أهاننِ» (فجر/16) امسال به ما نداده است. قرآن میگوید: «کلا بل لّا تُکْرِمُون الْیتِیم» (فجر/17) پارسال به یتیمها ندادی، امسال باغ تو خشک شد. «و لا تحضُّون على طعامِ الْمِسْکِینِ» (فجر/18) به مسکین هم ندادی. «و تأْکُلُون الترُّاث أکْلًا لّمًّا» (فجر/19) ارث را خوردی، بدون اینکه بدانی صاحبی که از دنیا رفته، خمس بدهکار نیست، نماز بدهکار نیست. روزه بدهکار نیست. اصلاً به بدهکاری کار نداشتی، گفتی: مرده است، ارثش برای من است. گیر در خود تو است. چرا میگویی: «ربِّی أکْرمنِ» خدا امسال به ما داده است. «ربِّی أهاننِ» خدا امسال به ما نداده است. چرا گردن خدا میاندازی؟
درس نخواندی، رفوزه شدی؟ نرده روی حوض نگذاشتی، بچهات در حوض افتاد. مراعات بهداشت را نکردی، مریض شدی. سیگار کشیدی، بیمار شدی. چرا گناه خودت را تقصیر دیگران میاندازی؟ در انتخاب داماد، هی گفتی: پسر خوشگل است، پسر ماشین دارد. پسر سرشناس است. مدرک پسر این است. اصلاً کاری نداشت که این پسر لقمهی حلال خورده است، یا حرام؟ در چه خانوادهای تربیت شده است؟ نماز میخواند یا نمی خواند؟ کیلویی در پارک مرید او شده است. اگر کسی در پارک و سینما عروس و داماد را انتخاب کند بدون اینکه بداند خانوادهاش چه کسی است، بعد هم تند از هم جدا میشوند. یک کیلو یک کیلو میخرند، یک تن یک تن طلاق میدهند. اگر به عینک چکید، فوری پاک میکنی. خدا می گوید: آدمهایی که مثل عینک بلور هستند، چون عینک بلور است، زود پاک میکنی. لباس به آن شفافی نیست، میگویی: باشد بعد. قالی را اصلاً کار نداری، شب عید با شیلنگ و دسته بیل میشویی. سه آیه در قرآن داریم. میگوید: اگر خوب ها زکات ندهند، نماز نخوانند، یا دختر و پسر مسلمان خلاف کنند، فوری حالشان را میگیریم. چون این مسلمان است. عمامهی من اگر یک لک سیاه داشته باشد، فوری می شویم. چون در عمامهی سفید نباید لک سیاه باشد. اما اگر پارچه سیاه بود، کار نداریم، پارچه سیاه است. قرآن میگوید: «و ما أصابکُمْ مِنْ مُصیبةٍ فبِما کسبتْ أیْدیکُمْ» (شوری/30) خیلی از کلمات قرآن را میفهمید. «و ما أصابکُمْ» آنچه به شما رسید، «مِنْ مُصیبةٍ» هر مصیبت و تلخی به شما رسید، «فبِما کسبتْ أیْدیکُمْ» بخاطر کاری است که کردید. این برای خوبها!
اما کانادا چه می شود؟ قرآن میگوید: فعلاً با کانادا کار نداریم. «و جعلْنا لِمهْلِکِهِمْ موْعِداً» (کهف/59) برای هلاکتشان وعده میگذاریم، بگذار جاوید شاه بگویند، شاه جنایت میکرد، باز هم مردم جاوید شاه گفتند. سال 57 مرگ بر شاه هم میگویند. یعنی فعلاً پارچه را کار نداریم. بعد در خانه با مشت یا ماشین لباسشویی به حسابش میرسیم. اما قالی، بعضیها را اصلاً در دنیا کار نداریم. اصلاً عراق یک مرگ بر صدام نگفت. یعنی صدام جنایتکاری بود که تا آخر عمرش هیچکس مرگ بر صدام نگفت. ولی بالاخره قرآن میگوید: صدام مثل قالی است. برای قیامت میگذاریم. «إِنّما نُمْلی لهُمْ لِیزْدادُوا» (آلعمران/178) بعضی خلافکارها را کار نداریم و برای قیامت گذاشتیم. پس ببینید عینک فوری، لباس بعداً و قالی آخر سال است. مؤمن اگر خلاف کند، فوری حال او را میگیریم. فاسق و فاجر اگر خلاف کنند برای زمان خاصی میگذاریم. فاجر، فاجر، اصلاً در دنیا کار نداریم، برای آخر سال میگذاریم. منتهی هرچه آخر برود، سختتر میشود. فوری نرم است، مثل دستمال کاغذی و عینک است. خانه که رفت، از نرمی بیرون میآید، مشت و مال میشود. قالی که شد دسته بیل میشود.
سؤال: شما میگویید: قرآن گفته خلاف کنید، چوب میخورید، پس چرا بعضیها خلافشان از ما بیشتر است، چوب نمیخورند؟ جواب: خداوند سه رقم عذاب دارد. مؤمنین را فوری عذاب میکند. فاسقین را مهلت میدهد، فاسق، فاسقین را برای آخرت میگذارد.
.
نظرات شما عزیزان:
:: برچسبها:
سؤال: شما میگویید: قرآن گفته خلاف کنید,
چوب میخورید,
پس چرا بعضیها خلافشان از ما بیشتر است,
چوب نمیخورند؟,